Maki Ishizuka
geboren in Japan (1965)

Opleiding: 1984-1988
Tokyo School of Violin Making
Stages: in het atelier
van B. Wölz (Potsdam)
en H. Köstler (Stuttgart)

Werkervaring:
1988-1993 Music Plaza (Tokyo)
1994-1997 Stam (Utrecht)
1997-2002 René Morel + E.Gradoux-Matt (New York)
2002-2012 Stam (Utrecht)
2012 Maki Vioolbouw

Biografie
Maki

Na mijn studie vioolbouw aan de Tokyo School of Violin Making in Japan werkte ik in het atelier van een vioolwinkel in Tokio. Totdat ik evenveel wist als het hoofd van dit atelier en zelf het atelier ging leiden. Ik wilde meer technieken beheersen dan ik mezelf kon leren. Ik ging op zoek naar een leermeester. In Amsterdam kwam een opening, maar eenmaal daar bleek de plaats al vergeven.

Nu ik toch in Europa was heb ik alle goede vioolbouwers en vioolwinkels in Europa aan geschreven om zo een stageplaats te vinden. En aangezien ik 'steenkolen' Engels sprak en de telefoon daardoor geen optie was, besloot ik alle winkels en ateliers zelf te bezoeken om zo de eigenaar zelf te kunnen spreken. Na een mooie rondreis door heel Europa kreeg ik uiteindelijk in Duitsland de kans om stage te lopen in het atelier van B. Wölz in Potsdam en aansluitend kon ik terecht voor een stage restauratietechnieken in het atelier H. Köstler in Stuttgart.

Tijdens deze periode nam Serge Stam uit Utrecht contact met me op omdat ik in zijn atelier aan het werk kon. Serge Stam was voorzitter van EILA en betrokken bij de internationale vioolbouwconferentie die dat jaar in Utrecht werd gehouden. Ik heb al zijn connecties aangeschreven en mezelf vervolgens voorgesteld tijdens de conferentie. Het werd een mooie conferentie en een jaar later kreeg ik een uitnodiging van René Morel uit New York. Dit klikte gelijk en mijn droom werd werkelijkheid, ik werkte in het atelier van René Morel en leerde het vak. Ik mocht menig Stradivarius restaureren. Hoe complexer de restauratie hoe interessanter ik het vond. Ik heb me in 4 jaar tijd ontwikkeld tot een vooraanstaand restauratie-expert en werd het hoofd van zijn atelier. Ik heb met veel plezier samengewerkt met René Morel en E. Gradoux-Matt.

Mijn vrouw was inmiddels overgekomen en we genoten samen van het levendige New York. Tot het moment kwam dat we de GreenCard moesten aanvragen. En hoewel ik me zeer vereerd voelde dat René Morel me wilde sponsoren voeldenwij ons na 9-11 toch minder veilig in New York. En alsof hij het aanvoelde belde Serge Stam me op en vertelde me dat ik welkom was in zijn atelier als ik zou besluiten om niet in New York te blijven. Dankzij de vele mooie herinneringen aan de tijd in Utrecht heb ik deze mogelijkheid met beide handengegrepen. Ik heb hier een gezin gesticht en me vele jaren voor Stam Vioolbouw ingezet.

Rene Morel & Maki Ishuzuka